17 December 2006

أوقات

مش عارفة ليه أنا مضايقة قوى كدة
أول ما إبتديت أقرأ المدونات كان دايماً فى قضية معينة شاغله الناس و كان كل المدونين المعروفين و اللى مش معروفين بيكتبوا فى السياسه أو فى القضايا اللى شاغلاهم فى الوقت ده بس كان دايماً كل واحد تجيله اللحظة اللى يكتب فيها عن نفسه

و كان ده دايماً مجمل الكلام
إن إحنا مضايقيين إن الحياه كئيبة إن كل حاجة سوداء فى عنينا
و تخيلت إن ده موود عامأ و إن ده حوار بيجذب الناس للبلوج عشان كده الكل بيكتب فيه
و ده اللى خلانى أتردد فى إنى أكتب إحساسى دلوقتى

هو إن أنا مضايقة قوى قوى قوى حاسة أنى مجروحة أو مكسورة حاسة إن فى حاجة أو إحساس مشروخ و بيوجع
و يمكن حاجات
أو يمكن أحاسيس
مش عارفة ليه بحس قوى كلمة الغدر و الخيانة ... بيلاقوا صدى جامد عندى

و الخيانة هنا ممكن تبقى خيانة وعود خيانة لحظات كنت فاكراها أصدق لحظات حياتى
مش عارفة ليه أغنية محمد فؤاد


أوقات يا دنيا معاكى بعيش و ساعات ما بفهمكيش وإنتى ولا فاهمانىأوقات بحس إن أنا مجروح عايش حلاوة روح و دمعتى محوطانى أوقات فى عز العتمة بشوف و ساعات بموت من الخوف و غصب عنى بدارى بحلم يعدى على الليل من غير عذاب ولا ويل و تحسى مرة بنارى أوقات بتاخدى أعز الناس و أقول نصيبه خلاص و أصبر على أحزانى أوقات بحب قلوب بتبيع وفى ألف لحظة بضيع و
برده مش حسانى

بحس كل حرف و كل كلمة فيها بحس إنه يقصدنى ... بيتكلم عنى ..... بيوصف أوجاعى
مش عارفة ليه أحياناً بعيط من غير سبب

مش عارفة ليه بسمح لنفسى و لأول مرة فى حياتى انى أعيش لحظة إنكسار
و أستسلم لها

23 comments:

Egyptos said...

لا يا باشمهندسة.. مش كدة عايزينك تركزى عشان مستقبلك؛ و ما تشغليش بالك كتير بالخونة سواء بيخون الوعود او اللحظات؛ سيبك منهم دول ما يستهلوش إنك تكتئب عشانهم؛ و كمان أنا عارف المجهود المطلوب منك فى البكارلويوس و ربنا يقويكى

abderrahman said...

أنا لما بكتب حاجة عندي كئيبة بيجيلي احساس بالذنب بعد كده، لدرجة اني بغلق التعليقات.
بس على فكرة مينفعش الواحد ميكتبش..
وبعدين اللي انتي كاتباه هنا مش كئيب هي خواطر انسانة حساسة
امال الجرايد بقى لما الواحد يقراها يقول ايه..؟ هي دي الكآبة اللي بجد.
:)

Anonymous said...

ممكن تكون فيه حاجة جرحاكي أو تعباكي و بتحاولي تهربي منها و هوه ده اللي تاعبك و خانقك أكتر
ساعات لما الواحد بيستسلم لأحزانه بيحس براحة و الوقت بيتكفل بعلاج كل شيء

Anonymous said...

Welcome to the depressed Engineers/Bloggers Club :)

Dananeer said...

wade7 en kol el mohandeseen 3andohom 7alet 2araf
viruse handase

yara said...

egyptos:thnx and inshaallah i will do my best..

abdo basha: i just wanted to share :)

samar:
i never believed that time is a solution

memo and dananeer: thnx and ( okey yalla nelaza2ha le handasa we araf handasa )

mariam said...

اول مرة ادخل عندك الاقيكى متضايقة
متزعليش نفسك كله بيعدى
على فكره اغنية اوقات يا دنيا بحبها قوى
يمكن لأنها بتعبر عن الواقع
تحياتى

Anonymous said...

eih ya yarty mesh enty lmma kan 3ndy el e7sas da 2oltily blash t2oly klmt maksora dy tany l2naha klma sa3ba awy so ew3y t2oliha enty kman :)

Anonymous said...

الدنيا ابسط بكتير مما نتخيل وحال بلدنا معروف وكل حاجة سهلة عايزين نغير بسيطة والحل في ايدنا ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيرو ما بأنفسهم

micheal mohsen said...

لأ لأ لأ مينفعش كدة..شدي حيلك شوية يا هندسة و باذن اللة كل الحاجات اللي ممكن تكون مسببالك الاحساس دة تروح بلا رجعة و أتمنالك سنة جديدة سعيدة

الديب said...

احساس طبيعي جدا ..
ولازم يبقى موجود في ظل أوضاعنا الحالية ..

لكن المهم اننا نبص على بصيص النور اللي بدأ يظهر ..

المهم اننا نشتغل بايدينا وسناننا علشان نطلع من البقعة المظلمة اللي احنا فيها ...

الناس بيقولولك شدي حيلك يا باشمهندسة .. انا رأيي ان المهندسين هما اكتر ناس في ايديهم الحلول لمشاكلنا .. ده مش تعصب .. فلازم نبقى أد المسؤلية .. و بجد .. نخدم مجتمعنا و اسلامنا

لازم نبتسم ..دي حتة بتتكتب صدقة ..

ربنا يوفقك دايما
ويستخدمك فيما يرضى

أمين!

تعتعة أزهرى said...

انا اول مرة آجى عندك يا باشمهندسة لكن مش آخر مرة بإذن الله .. نصيحتى ليكى بجد إنك تحاولى تفصلى بين كل اللى بتشوفيه واللى تتأئرى بيه .. وعشان كدا لازم نقدر نعمل كنترول على الحاجات اللى بنشوفها فعلا حزينة وفى نفس الوقت منتأثرش بيها .. اللى عاوز يعمل نهضة او يشارك فيها يا يارا بجد صدقينى مش ممكن يكون ضعيف عشان كدا لازم نكون اقوياء واقوياء اوى كمان .. ربنا يوفقك وسعيد بزيارة مدونتك وان شاء الله مش المرة الأخيرة .

yara said...

دييب: إنت قلت

لكن المهم اننا نبص على بصيص النور اللي بدأ يظهر

..
أنا مش قصدى أكون متشائمة بس هو فيين بصيص النور ده؟؟؟

أما بقى كبير المتشرديين
فا أنا مش عارفة إنت بتهزر و لا بتتكلم جد؟؟؟؟
حاجات إييه ديه اللى سهلة؟؟
و التغيير أه بيبتدى بتغيير أنفسنا بس قوللى أزاى نغير و نتغير؟؟؟

Anonymous said...

يارا لازم تخدموا مجتمعكوا و اسلامكوا..انا باقولك اهو..و بعدين لازم كل المهندسين يبتسموا لان المهندسين لمل بيبتسموا بتتكتبلهم صدقة و عدد الصدقات بيتناسب طرديا مع ابعاد الابتسامة..انا عملت اللى عليا و قلتلك و انتى حرة بقا

Anonymous said...

Handasa is NOT the Depression reason
but it 100% make it worse

Anonymous said...

الله يفتح عليكي يا مكاميكو روحي يا شيخة ربنا يكرمك

yara said...

الشيخة مكاميكو أفتت؟؟؟
على العموم:إذا كان كدة؟ يبقى ماشى

Anonymous said...

يا يارا كبير المتشردين عنده حق في نقطة إن التغيير يبدأ بأنفسنا مش عارفة إيه اللي مستغرباه أوي كده في اللي بيقوله
يعني إنتي عايزة تقولي إن كل حاجة كده حوالينا خارجة عن إيدينا و ؟إحنا قاعدين لا حول لنا و لا قوه؟ ما هو ده تخازل مننا أصلاً

yara said...

samar:
يا روحى أنا ما قلتش كدة..أنا بس إستغربت إنه جاب الديب من ديله ب نظرية إن التغيير بيبتدى من جوانا لإن
ديه حاجة كلنا عارفنها
أنا بس بسأل نبتدى إزاى؟؟
مع الإعتذار ل كبير المتشردين اللى دلوقتى بقينا صحاب

Anonymous said...

على فكرة ده مش كلامى ده كلام الديب

Anonymous said...

يارا
ما هوه كده

المصري أفندي said...

كل سنة و انتي طيبة
أنسي حتى لا تنكبسي
و بعدين احنا في عيد صدام مع اننا كنا فاكرينة عيد مبارك

Anonymous said...

كل ده يا يارا انتي واصحابك واخواتك بتنفتوا في فروتي لميتوا الناس عليه يا يارا ماشي حسابنا بعدين بس هرد اقولك معادلة بسيطة جدا جدا جدا علشان تقدري تبقي هادية في اكبر الأمور
اعتقد ان اي سبب ممكن يزعلنا في الدنيا سبب دنيوي او سبب ديني دي كل الاسباب الممكنة نبتدي بالدين والدين يعني مثلا واحد غلط في دينا او حرف كتاب الله اعتقد ان الحل واضح وصريح من رأي منكم منكرا فليغيره الي اخر الحديث وتبقا المقدرة هي الفيصل ام عن الدنيا فعن نفسي لا يهمني شئ فيها حتي ابكي عليه فكلها وكلنا الي زول ثم لو شعرتي دائما ان هناك قادرا علي كل شئ يحبك يعتني بك يحفظك ستشعرين بارتياح انه الله لا تقولي ان الله لا يحبك ان الله يحب كل من جعلهم خلفاء له في ارضه ولكنهم لا يشعرون لكنهم يرفضون لكنهم يتكبرون دي المعادلة الي بقولك ابتدي بيها وانتي مفهمتيش في مقال انا كاتبه اسمه الهروب الي الله كنت في حالة حزن من فترة دي بداية الطريق الي رجعتي تاني لحياتي وبلاش نميمة بقا